Химич Роман (totaltelecom) wrote,
Химич Роман
totaltelecom

Роумінг Як (не) Вдома

Деякий час тому я наводив посилання на відео, де Юлія Гаряча, керівник експертної групи Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції, розповідала про візит до України оцінювальної місії ЄС щодо інтеграції з єдиним цифровим ринком. Інтерв'ю розлоге, час - гроші, тому дехто з френдів так і написали: "Забагато слів, я таке не дивлюся". А дарма.


Терпіння - одна з головних чеснот розвідника, любі друзі. На позначці 17:00 причаїлася неабияких розмірів родзинка, ледве не сенсація. За словами п. Гарячої, Євросоюз не готовий із будь-якою третьою країною укладати двосторонні угоди щодо роумінгу. Із будь-якою, без винятків. Максимум, про що готова вести розмову Єврокомісія, це приєднання до ініціативи держав Східного Партнерства щодо "гармонізації" роумінгу. Звичайно, коли ця гармонізація відбудеться. Тобто хто його знає коли.

Цю позицію європейської сторони мені підтвердили мої колеги, які залучені до роботи вищезгаданої місії. За їхніми словами, європейці off records висловлюються досить категорично. Вони заперечують наявність будь-яких обіцянок з боку Єврокомісії щодо утворення "єдиного роумінгового простору" із Україною і вважають цю ідею якось суто місцевою вигадкою.

Нагадаю, що з 2015 року в Україні розкручують, ба більше успішно розкрутили ідею "создания единого коммерческого поля услуг мобильной связи и единых тарифов на роуминг со странами ЕС и ВЕП". Це як Св'ятий Безвіз, тільки в царині стільникового зв'язку. Не просто злітати на вихідні до Відня випити із колежанками філіжанку кави, а ще й не затуляти весь цей час пельку, теревенячи по мобільному із рідними, знайомими та колегами. Бо роумінг буде коштувати як розмови вдома!

Задля реалізації чергового цивілізаційного вибору із 1 січня 2017 року НКРЗІ заходилася регулювати ставки завершення міжнародних викликів, встановивши їх на рівні 0,10 Євро замість приблизно 0,20 Євро, які були зафіксовані в комерційних угодах. Представники МЕРТ та НКРЗІ обіцяли, що європейські оператори обов'язково підтримають дружні кроки української сторони, наслідком чого зниження матиме двосторонній характер і призведе до суттєвого зменшення роумінгових тарифів для українських абонентів.

Як це часто буває, дуже швидко щось пішло не так. Попри обіцянки українських чиновників та телеком-активісток оператори країн Євросоюзу проігнорували цю ініціативу. Результатом рішучого державницького кроку стали серйозні втрати українських операторів. Тематична доповідь, підготовлена BRDO (тим самим, так) взимку 2018 року, містила абсолютно недвозначні формулювання:

"…Більша половина втрат була спричинена не зменшенням обсягу трафіку, а зменшенням ставок. При збереженні їх на рівні 2016 року падіння доходів склало б лише 13,8 млн. Євро, тобто саме лише зниження тарифів призвело до втрати 34,8 млн. Євро доходу операторами за півроку. Порівняно ж з 2015 роком доходи впали на 46,7% або 123.6 млн. Євро

...При цьому оператори інших країн, перш за все ЄС, не прийняли аналогічних кроків щодо зниження тарифів для українських операторів. Таким чином українські компанії опинилися в нерівних умовах порівняно іноземними компаніями і займають значно слабшу позицію в переговорах…

...Сфера термінації трафіку традиційно була валютним донором, проте сальдо постійно погіршується, особливо в 2017 році - на 40 млн. Євро. При збереженні такої динаміки сфера може почати вимивати валюту з України вже до 2020 року".

Якщо називати речі своїми іменами, до кінця наступного року приблизно 120-150 млн. (може й більше, треба рахувати) Євро будуть тупо вилучені із кишені українських операторів і передані їх партнерам. А це не тільки оператори ЄС, а й оператори Російської Федерації, на яких ще в 2016 році припадало до 40% МН-трафіка до України. Цікавий нюанс, про який геть нічого не казали нам на етапі лобіювання чергового сміливого кроку.

Якщо хтось не бачив цю доповідь, можна глянути її тут.

Звістка про те, що Євросоюз ніколи не обіцяв розповсюдити на Україну у той чи інший спосіб режим RLAH (Roaming Like At Home), не висував пов’язаних із цим вимог і не збирається реагувати на зменшення розрахункових такс змушує поставити питання про необхідність ретельного дослідження цього сюжету.

Не можна не визнати, що його авторка п. Мініч спромоглася на без перебільшення видатний результат - фактично одноосібно пролоббіювати невелику регуляторну революцію. Але втрати, які понесла національна економіка через цю революцію, мають бути обгрунтовані. Хотілося б, нарешті, почути, нехай post factum, аргументи pro та contra. Зокрема, прогноз регуляторного впливу, який, до речі, НКРЗІ мусила підготувати та оприлюднити ще на етапі підготовки свого втручання. Але щось завадило, як це часто буває.

Не можна стверджувати, що не існує аргументів на користь того, аби віддати партнерам сто, двісті, а якщо треба, то ще більше мільйонів Євро чи долярів. Днями
дискутував на цю тему із фахівцями в царині міжоператорських розрахунків. Розмова вийшла дуже цікава, хоча й довга. Раджу уважно прочитати.

Гадаю, що найкраще було б організувати слухання з цього приводу в профільному комітеті. Себе показати, на людей подивитися. Треба ж колись починати, чому б не на цьому матеріалі.
 
Tags: государственное регулирование, роуминговые тарифы, экспертная деятельность
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 0 comments